Tata Steel in IJmuiden heeft ruim 9.000 werknemers en werkt hard aan het creëren van veel banen voor de doelgroep. Maar het gaat niet alleen om de aantallen. “Het individu staat centraal”, zegt Petra Nordholt. Als projectleider is zij verantwoordelijk voor het organiseren van de participatiebanen. “Sinds 2010 bieden wij al jaarlijks werkervaringsplekken aan Wajongers, eerst 10 per jaar en later zelfs 20.”

Iemand die een steuntje in de rug kan gebruiken
De Participatiewet veranderde die strategie: van werkervaringsplekken naar volwaardige banen. Tata Steel koos er bewust voor om zich actief in te spannen voor mensen uit de doelgroep. “Als grote regionale werkgever staan we midden in de samenleving. Daarom laten we het niet op de boete aankomen. Er moet op de arbeidsmarkt ook plaats zijn voor mensen die een beperking hebben. Dat voelen onze medewerkers ook zo, want vaak genoeg is er een collega die of zelf een familielid heeft of een kennis of buurtgenoot kent die wel een extra steuntje kan gebruiken.”

Daarom richt Nordholt zich op het vinden van zinvol, betaald werk. Ze besteedde de eerste maanden van het jaar aan het ‘Participatiewet-proof’ maken van de organisatie, zoals ze het zelf noemt. Haar werkwijze is daarbij geïnspireerd op de ervaringen met de werkervaringsplekken die Tata eerder aanbood: “We vragen de afdelingen om te kijken waar ruimte is om via jobcarving nuttige taken te bundelen en zo banen te creëren.”

Lees verder voor het hele interview.